Kuten olet ehkä huomannut, olemme hiljattain laskeneet verkkokaupassamme osan tuotteistamme hintoja. Tämä muutos on pysyvä. Saimme toimitukset tuotteiden toimittajan kanssa rullaamaan ja välitämme saavutetun kustannusedun suoraan asiakkaillemme. AlennuskampanjatTässä valitsevien Black Friday huudahduksien keskellä tuntuu sopivalta ilmoittaa, että meillä ei ole tulossa alennuskampanjaa Black Fridayna, ennen joulua, eikä joulun välipäivinäkään. Oma mummoni päivitteli vielä vuosikymmeniä vuoden 1927 ja 1929 mustien perjantaiden jälkeen, miten pörssiromahduksen jälkeen menetettiin kaikki säästöt. Moni maatila menetti maansa ja yrityksiä meni roppakaupalla konkurssiin. Saksassa puhuttiin laukkaavasta inflaatiosta, sillä rahanarvon pudotus oli niin raju, että piti juosta palkkapussin kanssa kauppaan saadakseen vielä ostettua viikon tarpeet. En halua juhlista päivää, jossa tunnen väheksyväni mummon muistoa. On muitakin syitä välttää Black Fridayn kaltaisia suuria alennuskamppanjoita. Kaupan pitää olla kannattavaa, jotta se pysyy pystyssä. Isoja alennuksia suurissa määrin pystyy antamaan vain, mikäli niin sanotuja normaalihintoja on nostettu paljon korkeammiksi, kuin mitä kestävä katelaskelma oikeasti vaatisi. Kamppanjaviikkoina saadaan siis isoja alennuksia sen takia, että muulloin ostavat asikkaat maksavat kohtuuttoman paljon. Tälläinen kampanjaorientoitunut hinnoittelu kiihdyttää kaupankäyntiä, mutta ohjaa ostokäytöstä pois kestävistä, harkituista, tarpeeseen perustuvista hankinnoista. Kun ostetaan hetken mielijohteesta, ostetaan jonkun verran "koska sitä voisi tarvita joskus" ja isolla todennäköisyydellä osa näistä tuotteista lojuu sitten myöhemmin ullakon nurkissa. Paremmin harkituilla ostoksilla on paljon varmempi paikka elämässäsi. Ostoksen perustuessa tarpeeseen, tavara palvelee sinua ja saattaa kestää pitkään käytössäsi. Riipumatta siitä, mistä ja miten tuote on valmistettu, on käytössäsi oleva ostos aina ympäristöystävällisempi, kuin kaapin nurkassa lojuva. Black Fridayn mietinnät vievätkin suoraan yrittämiseni arvokeskustelun ytimeen. Kaiken keskiössä on kysymys: Miten tuottaa ympäristöystävällisiä ja sosiaalisesti kestäviä tuotteita? Onnenläntin tuotannon arvot1. Onnenläntille avainasemassa on tuotanto joka samalla vahvistaa lähialueen työllisyysttä. Tämä siksi, että tällöin moni ympäristö- ja sosiaalinen pulma ratkeaa usein automaattisesti. Meillä esimerkiksi painotalot käyttävät ympäristölle- ja iholle ystävällisiä painomenetelmiä, eikä lapsityövoiman käyttöä tarvitse pelätä. Lisäksi lähietäisyyksiin perustuva tuotantoketju pienentää logistiikan ymäristökuormitusta. Lähialueena tulkitsen tässä, asiasta riippuen alueen melko suppeaksi ja toisissa asioissa laajemmaksi. Arvostan kovasti yhteistyötä joka syntyy tunnin ajomatkan sisällä kotoani. Sellaista on noin puolet valmistuksestamme. Siksi oli erityisen hienoa, saada Huittisissa valmistetut Tuikkuli-valopuut valikoimaamme. Laajempi lähialue on minulle Saksa, toinen kotimaani. Avoimuuden nimissä haluan huomauttaa, että saksalainen alihankkijani valmistaa osan tuotteista Puolassa, Saksan rajan läheisyydessä. Tuotteet postitetaan/kuormataan Saksassa, jonka vuoksi niitä saa virallisesti kutsua Made in Germanyksi. Kuullessani tästä, ajattelin ensin vaihtaa toimijaa, mutta koska kokonaisuus toimii oikein hyvin, pohdin, että tämä on ok yrityksen tässä vaiheessa ollessamme asiasta avoimia. 2. Tiivis yhteistyö kuvaajien ja kuvakohteissa olevien maatilojen kanssa on tärkeää. Periaatteessa koko tuotannon avainajatuksena on parantaa maaseudun ja kaupungin välistä vuorovaikutusta tuomalla lehmien tuomaa iloa jokaisen ulottuville. Haluamme laittaa hyödyn kiertämään myös taloudellisesti. Vuosi 2022 alkaen sijoitetaan 10% liikevoitosta taide- ja maatilakehittämisprojekteihin. Tuotannon haasteetEmme voi kieltää, etteivätkö nämä tuotannon arvot tuo mukanaan pienelle yritykselle isojakin haasteita. Matkallamme olemme keskeneräisiä. Uskomme, että pitkällä tähtäimellä, kun toimimme arvojemme mukaisesti, on lopputulema sen arvoinen. Haastavina päivinä tsemppaan itseäni kahden maan sanaleikillä: Suomeksi yrittäjän nimi sanana, muistuttaa meitä mitä olemme tekemässä: yritämme. Saksaksi yrityksen sana on sama sana, kuin sana jota käytetään seikkailusta: Unternehmung. Yritän, siis olen seikkailulla. Eiköhän hyvää ole luvassa huomiseksi.
0 Kommentit
Jätä vastaus. |
|